Интервю с Морфоски митрополит Неофит

– Това, което живеем днес, вие го отдавате на?..

– На греха ни.

– На греха ни, но смятате, че живеем пророчества, които са били изречени?

– Разбира се, казали са ги, и за биологична война. О. Йоан Калаидис, един много свят брачен свещеник в Серес казва: „Ще има страшна война, първо биологична, след това „геофизична“ и след това „термо“(ядрена)“. Сега живеем биологичната. Какво е това, което живеем сега? Една проста епидемия? Не. Но за да го разберем, ще чакаме до януари, защото тогава всички тези международни здравни организации ще извадят статистиките и само тогава ще разберем какво точно стана (интервюто е излъчено през юни 2020 г. – бел.прев.).

– Вие смятате всичко това за нагласено?

– За манипулирано, не нагласено. Съществува болест, след като има починали. Имаме маски. И трябва да има превенция и карантина. Това са древни неща, не за първи път имаме епидемии. Историята е била написана от войните, геологичните събития и епидемиите. Тези три неща. Периодически имаме епидемии. Просто сегашната епидемия, т.нар. коронавирус, новият световен ред я „влачи за косите“.

 – За да постигне какво?

– За да постигне глобализацията и целите на новия световен ред, които са намаляване на населението, контрол над тези, които оцелеят, и контролът ще стане дигитално, с технологиите, има тайно сътрудничество между медицината,  дигиталните технологии, нанотехнологията, изкуствения интелект. Бил Гейтс организира със своята група целия свят и „оре“ целия свят, само дето се пробуди и другият – Путин. И китайците. И изглежда в тази биологична война Китай има първенствуваща роля. Тръмп го разбра и го казва. Знаеш ли коя е сутрешната новина днес?

– Отхвърлянето на връзките със СЗО.

– Така е. Един проблем, който имаме сега, е голямата информация. Не знаеш какво да избереш, има много лъжлива информация и фалшиви новини. Както има и пророчества и лъжепророчества. И при нас има, и святост и лъжесвятост, и благочестие и лъжеблагочестие. Навсякъде съществува лъжата=фалша. Нашата отговорност е, и наша и ваша, особено на журналистите и на епископите, да различават истинното от лъжливото. Който от нас работи за това, на каквато и да е цена, пред Бога ще бъде мъченик и изповедник.

– Значи вие така го чувствате, така го виждате и затова приемате и обвиненията?

– Защо не? Тяхно право е. Както имам право и благодаря на всички тези, които ми позволяват да изразявам мнение.

С архиепископа имам големи разногласия и различия, но имаме и общи цели. Той ми каза: „На тебе Бог ти е дал много таланти, на мене само два. Но и ти ги имаш“. Попитах го: „Кои са общите ни таланти?“ Говоря за преди десет години.  Току-що бе станал архиепископ. Каза ми: „Имам дръзновение и дързост. И ще използвам и двата за доброто на Кипърската църква. И ти имаш много дръзновение и дързост. Имаме различия и разногласия и сме хора от различни епохи“. И ми каза: „Но те моля да използваш талантите си за доброто на Църквата. Тя ни направи хора“. Какво сме ние двамата? Двама сираци. Това знаеш ли колко ме докосна? Изключително много. Рядко ще чуеш Морфоският митрополит да обвинява архиепископа, макар той да говори за различни мои виждания. (През есента на 2020 г. Морфоският митрополит категорично се разграничи от едноличното признаване на ПЦУ от страна на кипърския архиепископ Хризостом – бел. прев.) Харесва ми любовта му към Кипърската църква.

– Изпреварихте ме, защото щях да ви попитам за това, че той коментира вашето поведение и начина, по който служихте.

– Не разбира моя нрав, защото съм от друга епоха и не го обвинявам. Веднъж един мой приятел ми каза: „Знаеш ли кой е твоят проблемът? Ускорението. Напред си от определени неща с 5-10 години. Затова, докато кипърци те разберат, 5 години ще те обвиняват“.

В миналото ме дразнеше, че лично ме засягаше. Сега се усмихвам, сега го разбирам много и мога да кажа определени пъти имаме и едно тайно споразумение. С архиепископа имаме обща цел, казахме коя е, да се задържи връзката на кипърските гърци с Православната Църква колкото се може на по-високо равнище. В противен случай не сме нищо, нито като гърци на Кипър, нито като жители на Кипър. И заявленията много пъти ги предизвиквате вие, журналистите. И то от един такъв човек като архиепископа. Но аз стоя над външните явления.

– Как обосновавате факта, че много от събитията, които живеем, са били предвидени от тези свети отци?

– Това е много лесно. Когато през 1982-83 г. ходих при свети Паисий, той ми казваше:

        – Бре, дете, бре кипърецо високи, пада звярът на Съветския съюз!

        – Ама какво говориш, геронда?

Тогава на власт бе Брежнев.

        – Какво говориш? Те са готови да се разпрострат в цяла Латинска Америка!

       – Пада. Нозете им треперят! Не могат вече да се задържат. Лъжливи новини ви говорят. Първо ще паднат те, след това Румъния и Югославия ще стане на 3-4 държави.

Кажи ми: това какво е? Геополитика? Геостратегия? И се изпълни. Когато Гърция влизаше в Европа, казваше:

„Да, мислят, че влязоха в Европа и сме придобили достойнство. Мóре, Гърция има достойнство, когато е Гърция, когато е гръцка. Не го ли разбират това? И какво ще стане с Европа – Европа не може да стане Америка. Първо англичаните ще свият килимчето и ще кажат: Не, връщаме се към Англия.“ (Свети Паисий казва: що се касае ЕИО (Европейската икономическа общност=ЕС), обединение няма да стане дори със „заварка“!) Няма да искат силите – Англия, Франция, Германия – да се обединят, защото имат стари сметки. И, друга причина е, че богатият не може да стане съдружник с бедния (Μαρτυρίες προσκυνητών Ν. Ζουρνατζόγλου, Εκδόσεις Αγιοτόκος Καππαδοκία, Α΄Τόμος, Β΄ Έκδοση, σελ. 372; На друго място казва: „Няма да се разберат в ЕИО=ЕС, защото са народи с различни традиции“ Γέρων Παΐσιος“ Ιερομονάχου Χριστοδούλου Αγιορείτου σελ. 183 – бел. прев.)

Стана ли това? Стана. За нас ги казваше светецът. Тогава се смяхме. Казваше ми колко много ще се опитат да решат кипърския въпрос. „Няма да се реши, детенцето ми, с бла-бла. Другаде ще стане война, не в Кипър. Вие един плесник ще получите“. До днес търсим да видим какъв ще е този плесник. Аз мисля, че ще е нещо друго, което има връзка с Изключителната икономическа зона (ИИЗ) и морската ивица. И сетне, след тази голяма война, която ще стане между Русия и Турция, тогава и Кипър ще намери своята свобода. Говореше също за освобождаването на Константинопол. Нещо, което до днес, когато го чуят,  настръхват. Светецът говореше за намаляването на Турция, не за разпадането, както казвахме ние, Турция ще продължи да съществува, но ще бъде малка. Гърците ще вземат земите, които им се полагат, понтийците. „И всичко това няма да го направим ние, ние – казва, – ще сме на командно дишане“. Светците говорят и символично. Говореше за непоносимите данъци, които ще наложат, тълкуваше думите на другия велик светец, св. Козма Етолийски, преди 250 години, който също в Светия Дух говореше за Ексамилия. Когато видите турците да стигат до Ексамилия, тогава започва войната между Русия и Турция. И доскоро, ние, наивните, мислехме, че Ексамилия е място в Гърция – има Ексамилия в Коринт, има и до Солун. И казвахме: „Ето, турците ще дойдат в Гърция“. И свети Паисий с неговото просветление от Светия Дух, казва: „Не, чедо, Ексамилия са шестте мили териториални води“. И го казваше в епоха, където не знаехме, че съществуват тези термини териториални води, ИИЗ. . .

След като на мен ми каза: „Ти ще отидеш в Кипър и ще построиш манастири с два двора“ и построих един в Орунда и друг в Мавровуни, сега строя „Света Богородица Хрисокурдалиотиса“ и тогава бях един 22-годишен младеж? И старецът Яков ми каза, че ще стана епископ там, където съм се родил. Защо не ми каза в Лимасол? Или в Пафос? Преди не отдавах голямо значение на тези неща. Докато ми ги бяха казали, ги „държах“ във фризера. По-късно, когато трябваше реално да се ориентирам, разбрах, че кипърският въпрос няма да се реши чрез преговори, нито чрез лозунги. Както и че Ердоган иска да върне великата Османска империя, сега чак до Сахара се прочу. Тогава разбрах, че архиепископът бе прав, когато ми казваше, че с тях не можем да се разберем. Те са завоеватели. И цялата тази промяна, по-скоро обръщане, не стана наготово. Това стана през 2008-2010 г., тогава ходих до Константинопол, Кападокия, Дамаскин, Йерусалим. В Йерусалим се разтърсих, освен духовното измерение, разбрах, че тук е центърът на земята, че всички ще се върнат в Йерусалим, че това, което казва Откровението, е много много силно, екологичният проблем. Когато видях пожарите да поразяват цялата вселена, и Откровението казва, една трета от горите на земята ще изгорят – и изгоряха. Когато в Откровението се говори за Чернобил. На украински език пелин – упоменат в Откровението – е чернобил. Не може да има живот без Христос, Който е Себеживот. Западната цивилизация отхвърли Христос. Това означава нов световен ред и Бил Гейтс и Кисинджър. Разбра ли? Един живот без Христос, това искат.

Когато разбрах всичко това, изследвах отново, и заради вярата ми, и заради пророчествата на светците, които познавах лично. Също така видях, че интернет вече започна да играе важна роля сред младите, сред хората под 50-тте. И никой от архиереите не се занимава с тези въпроси, сякаш се страхуваха да не ги подиграят. Аз не отдавам значение на това.

 – Напоследък вашето слово стана изобличително, например срещу хомосексуалните, и търпите обвинения заради вашите думи. Отправяте ли си себекритика?

– За хомосексуалните какво казахме? Казахме това, което Църквата говори години наред. Че е грях. Че грешният хомосексуалист, когато дойде при нас и поиска да го научим на изкуството на покаянието, на науката на покаянието и психотерапията на покаянието, ще му помогнем. Както помагаме на един блудник, на един прелюбодеец, на един сребролюбец. Това казах. Естествено казах и нещо, което ни казваше много свети Порфирий, че страстите се предават, както харизмите на родителите и на бабите и дядовците ни се предават, така се предават и  страстите, неразкаяните страсти. И това не е наказание, а втора възможност християнинът да се подвизава, за да не предаде на децата си страстите, които е наследил от баща си и майка си.

Знаеш ли какъв е резултатът от август, когато стана цялата шумотевица, когато 40 дни твоите колеги постоянно ни атакуваха, понеже казахме това, което казва св. ап. Павел? Резултатът е няколко писма на хомосексуални, в които признават, че е страст, която имат, че това не е природа, и търсят нашата помощ- едни да дойдат да се изповядат, други да им кажа при кой духовник да отидат, други просят нашите молитви. Това стана.

– Не може ли един хомосексуален да бъде и вярващ едновременно?

– Как да не може? Може. Ама има ли някой, който да няма някаква страст ? Кажи ми! Това, което не искат организираните хомосексуалисти, е да им говорим за покаяние! Искат да им признаем официално, че са трети пол. Църквата не ни позволява това.

 – Съществува обаче силна тенденция  и от друга група хора, която казва, че  това е природа.

– Нека говорят. Мъж и жена ги сътвори. Аз не станах епископ, за да казвам лични виждания, а това, което казват светците и Св. Писание. Не казах нещо мое.

 – Може ли да вярвате нещо друго?

– Не. Когато си епископ, изразяваш вярата на светците. Не дойдох, за да бъда Омир, нито Неофит, а в Кипър мен ме пратиха тези светци, за да изразявам дали на висок глас, дали мълчаливо, благо и спокойно богословието на светите отци и майки. Няма да правим отстъпки във вярата, за да галя нечий слух. Покаянието е за всички, и за хомосексуалните, за и  блудника и за и прелюбодееца и за ревнивеца, и те могат да бъдат вярващи.

 – Навярно начина, по който се изразявате… понякога искаме да кажем нещо, но го казваме по погрешен начин.

– Просто не говорят тези неща, да ти помогна! Останалите епископи не ги говорят.

 – Да, но това не отвръща ли хората от Църквата?

– Не, води много хора в Църквата. Няма отвръщане. Ако искат благи думи, има такива свещеници и владици, които говорят благи думи.

– Не бяхте такъв преди. Обяснете ни!

– Минах 50-те. Светците ми казаха: „Ще говориш след 50-те“. Така е. Криех го от вас. Защото разбрах с кои имам работа в Кипър. С един парник.

 – Как го разбирате това?

– Парникът не издържа естествения живот.

 – По отношение на коронавируса, отдавате ситуацията на неверието на хората към Църквата, към Христос?

– Не виждаш ли какво става? Държавните органи мислеха, че ако затворим църквите и хората не се причастяват, ще преодолеем коронавируса. Господи помилуй! За първи път ли има епидемия? Аз знам много добре, че когато има болести, войни, бедствия, църквите са отворени ден и нощ и молитвите и св. Литургия не спират! Опитаха се да предизвикат съмнения сред народа, че св. Причастие, внимавайте, е заразно! Ама когато казваме св. Причастие, знаеш ли какво имаме предвид? Тялото и Кръвта, възкръсналото Тяло и Кръв на Христос. Нима Бог, Който побеждава смъртта, предава болести? И да ти казват сега в различни страни, от Русия до Америка, и то архиереи моля: „Ще използваме еднократни лъжички, ще ги потапяме в спирт…“  Тежко и горко ни! Ако не се причастяваме с вяра, разбира се, накрая може да не се причастиш с Тяло и Кръв Христови, а с обикновено вино и хляб. Приемаш толкова благодат и енергия от Бога, колкото си очистил сърцето си. Прости неща. Така е. Нима да говорим други неща, да сме сладкодумни и любовчии? Не, не става така! Целта не е здравето, както казвате кипърци: „Куме, като здравето няма!“ Това е лъжа! Като светостта няма! Всички здрави историята ще ги забрави. Св. Никифор Прокажени никой няма да го забрави. Всяка година ще става и по-известен, защото е свят.

Аз наричаме това премеждие благословено, защото коронавирусът задължи всички нас да се изправим пред себе си, да видим, колко вяра имам, като епископ, колко вяра имаш като миряни, можеш ли да отидеш да се причастиш след един стар човек без да имаш помисли? И без лъжички за еднократна употреба и спирт? „Тук те искам, да ходиш по жарта“. Тази епоха дойде. И ще имаме още много изпитания. В Коронавирусът бе първият изпит – elementary, ще влезем в intermediate, след това друга пауза, ще си поемем въздух и след това ще имаме advanced (митрополитът използва аналогията с езиковите нива – бел . прев).

 – Кога ще станат всички тези неща?

– Бог не бърза. Ще станат съобразно нашата незрялост или зрялост. Тези неща играят роля, но Христос иска да ни възпита. Приключиха приятните шеги.

***

Днес разводите са повече от браковете. Разбираме ли нашия провал? И децата ни. Бориш се да кажеш на детето си да прости, да се научи да прощава, да има по-малко его, това е европейското образование. Ако св. Козма Етолийски бе жив, нямаше да отваря училища, а щеше да затваря днешните училища. Защото не ги учат на Бога. Животът е кратък и след това знаеш ли какъв е проблемът? Че душата не умира. И съвестта, която имаме, ще я пренесем в другия живот, който е съединен с този живот. Съвестта на човека никога не умира. Дори това тяло някога ще възкръсне. Това е вярата ни. И припомням това, защото светците ми казаха, че това трябва да правя и не ме интересува какво ще ми кажат, не искам да ставам никакъв, нито архиепископ. Един копнеж имам – да отида свободно в Морфу и след като  свършим делото – обновяването на храма и на хората, Бог да ми даде няколко години за манастира Св. Георги Ригатис, който е разположен срещу Акаки (до окупираното село Филя).

 – Там виждате бъдещето си?

– Там го виждам. Ако Бог иска нещо друго, нека го направи. Аз няма да направя нищо за друго бъдеще.

 – Споменахте за закона на държавата и закона на Христос. За вас това е категорично?

– Разбира се, там, където има сблъсък, ще следваме закона на Христос. Затова и станахме архиереи.

– Да, но законът на държавата къде остава, след като регулира прости, човешки  всекидневни отношения?

– Не са толкова крайни дилемите. Такива ги направиха ги някои полицаи и вирусолози. Можеше и може, в случай, че се появи отново някаква инфекциозна болест, храмовете да са отворени, да служим, хората да спазват дистанция, да сядат и отвън, както стана в Грузия, в  Сърбия и в други православни страни. Стигнахме дотам, ако помниш един филм „Крадци и полицаи“, сега станахме „Попове  и полицаи!“ Не мисля, че са нужни такива крайности. В  еристерона бяхме 14 човека в храма. Хората седяха на голяма дистанция, не на 2 метра. Дойде един полицай и започна да с нарежданията.  Една млада жена от Акаки му каза:

– Предпочитам да се причастя с Христос и да платя 300 евро!

Имам ли право да се правя на полицай на тази млада жена? Или на отчето? Кажи ми? Полицаят мислеше, че законът му позволява, аз право завърших, нима не мога да чета закона? Законът не говори за затворени църкви. Казах го на полицаите, когато дойдоха и ми казаха да се явя за разпит. Казах им: „Прочетете го!  Законът говори за затворени храмове?“ Това е тълкувание на някои журналисти, които умишлено воюват срещу Църквата. Някои, не всички.

 – Едно послание към хората.

– Винаги съм бил същият, просто сега повиших тон, защото епохата ни има нужда от ясни думи и слова. Стигнахме до гранични моменти. Те ще се увеличат, това са моменти от една епоха, която се бори между глобализацията и патриотизма, ние избираме отечеството и любовта на Христос към всички хора и не вярваме в глобализацията на учениците на Хенри Кисинджър.

 – Как виждате бъдещето на Кипър?

– Бляскаво. След като преминем (през изпитанията).

Интервюто е със съкращения

източник: https://www.youtube.com/watch?v=rl_MY-5KVlw

превод: Константин Константинов