Автор: св. Николай, еп. Жички и Охридски

8 ноември

Св. Архангел Михаил и другите небесни безплътни сили. Божиите ангели се празнувани от хората още от древни времена. Но това празнуване често се е превръщало в поклонение на ангели (IV Царе 23:5). Еретиците са изричали всякакви басни за ангелите. Някои от тях са виждали в ангелите богове; други, дори и да не са ги смятали за богове, са ги наричали създатели на целия видим свят. Лаодикийският поместен събор, който се е провел 4 или 5 години преди Първия вселенски събор, със своето 35-то правило отхвърли поклонението на ангелите като богове и установи правилното почитание към ангелите. По времето на римския папа Силвестър и александрийския патриарх Александър (от 4 век) този празник на Архангел Михаил и другите небесни сили щеше да бъде установен през месец ноември. Защо през ноември? Защото ноември е деветият месец след месец март. Смятало се е, че през месец март се е случило сътворението на света. И деветият месец след март е взет заради 9-те ангелски чина, които първо са били създадени. Св. Дионисий Ареопагит, ученик на апостол Павел, този апостол, който се е възнесъл до трето небе, описва тези 9 чина в книгата „За небесната йерархия“. Тези чинове са следните: шестокрили серафими, многоочити херувими и богоносни престоли, господства, сили и власти, начала, архангели и ангели. Предводителят на цялото ангелско войнство е архистратигът Михаил. Когато Сатана, Луцифер, отпадна от Бога и повлече със себе си част от ангелите към погибел, тогава Михаил се изправи и извика пред неотпадналите ангели: „Да внимаваме! Да стоим добре, да стоим със страх!“ И цялото небесно войнство от верни ангели гръмовито запя: „Свят, свят, свят е Господ Саваот, изпълнени са небесата и земята със Твоята слава!“. Всеки народ има свой ангел-пазител, а освен това всеки християнин има свой ангел-пазител. Винаги трябва да помним, че каквото и да правим, явно или тайно, ние го правим в присъствието на нашия ангел-пазител. И в деня на Страшния съд цялото голямо множество ангели на небесните светии ще се събере около престола на Христос и делата, думите и мислите на всеки човек ще бъдат разкрити пред всички тях. Бог да се смили над нас и да ни спаси по молитвите на св. Архистратиг Михаил и на останалите небесни безплътни сили. Амин.

Разсъждение

Че Божиите ангели са в непрестанно общение с този свят, ясно и неопровержимо свидетелства Свещеното Писание. Частично от Свещеното Писание, частично от Свещеното Предание, православната Църква е узнала имената на седемте предводители на ангелските сили и те са: Михаил, Гавриил, Рафаил, Уриил, Салатиил, Иегудиил, Варахиил (освен това, някои споменават и осми – Иермиил). Михаил на еврейски език означава „който е като Бог“ или „кой е равен на Бога“. Св. Михаил още от първите християнски времена се изобразява като вожд, който в дясната си ръка държи копие, с копието пробожда Луцифер – сатаната, а в лявата – зелено палмово клонче. На върха на копието има платнена панделка с червен кръст. Архангел Михаил е особено почитан като пазител на православната вяра и борец против верските ереси. Св. Гавриил значи „мъж Божий“, или „крепост Божия“. Той е благовестник на Божите тайни, особено на тайната на Боговъплъщението, и на всички останали тайни, свързани с нея. Изобразява се така – в дясната ръка държи фенер със запалена вътре свещ, а в лявата – огледало от [направено от] зеления камък яспис. Огледалото символизира[1] Божията премъдрост като съкровена тайна. Св. Рафаил значи „Божие изцеление“ или „Бог Изцелител“ (Тов. 3:17; 12: 5). Изобразява се тъй – води в дясната си ръка Товия, който носи риба, уловена в Тигър, а в лявата държи алабастрен лекарски съд. Св. Уриил – „огън“, или „Божия светлина“ (3 Ездра 3:1; 5:20). Изобразява се така – в дясната ръка държи меч [насочен] против персите, а в лявата – огнен пламък. Св. Салатиил значи „Божий молитвеник“ (3 Ездра 5:16). Изобразява се с наведено лице и очи, а ръцете си е сложил на гърдите си като на молитва. Св. Иегудиил – „прославител Божий“. Изобразява се как държи в дясната си ръка златен венец, а в лявата – тройно сплетен бич. Св. Варахиил – „благослов Божий“. Изобразява се с бели рози върху гърдите. Иеремиил – „възвишение Божие“ (3 Ездра 4:36). Почита се като вдъхновител и подбудител на възвишените помисли, които човек въздига към Бога.

БЕСЕДА за това, как Христос оживотворява хората, умъртвени от греха

Макар да бяхме мъртви поради престъпленията, оживотвори с Христа (Ефес. 2:5).

Бог първо оживотворил Христос, първо Него като човек вдигнал от гроба. А Христос е нашият Глава. За да възкръснели всички верни, трябвало първо да възкръсне Главата. Когато възкръснала Главата, тогава е подготвено и възкресението на цялото тяло, с всички негови части. Затова апостол Павел говори за нашето възкресение като за свършен факт. Бог и нас и тях  възкреси… и постави на небесата в Христа Иисуса. Заедно с Христос като човек Бог възкреси и нас, които преди бяхме мъртви от греховете и умъртвени от греховете. Не само ни удостои с възкресение заедно с Христа Господа, но и нещо повече – Той ни постави на небесата в Христа Иисуса, над целия свят на безплътните духове. Бог, братя, не се е явил на земята за някакво обикновено и дребно дело, а за едно съвсем необикновено и велико и превелико дело. Когато някой земен цар посети дадено място в своята държава, благодеянията от неговото посещение се усещат дълго на това място. Царят Господ посети земята и хората на земята. И благодатта от това посещение ще се усеща до края на времената. Това посещение за нас значи живот вместо смърт, слава вместо срам, приближаване към Бога вместо отдалечаване, благословия вместо проклятие. С една дума: възкресение от мъртвите и вечно царуване на небесата с Христос.

О, Господи, благодарим Ти, о, Господи прославяме те. На Тебе слава и хвала вовеки. Амин.

[1] В ориг. – означава (бел. прев.).