Автор: Морфоски митр. Неофит

Свети Паисий казваше на родителите: „Учете децата си на Божия закон, докато стигнат пубертета. Влезли са в пубертета? Цип на устата. Без съвети, без много поучения и катехизация“. Това казваше. И допълваше: „Но да говорят коленете“. Една забрана и едно подбуждане. Забраната бе: влязъл е човекът в пубертета, вече не приема съвети от родителя си, защото е древен закон, че юношата иска да стане самостоятелен, да създаде неговия свят, да въстане за момент, да постави под съмнение, сам да изследва. Иска да намери света, да стане един Колумб на своето време и на самия себе си. Не можем да го лишим от това.

Светците виждат това, виждат свободата на душата, правото, което юношата има на тази свобода, дори и на греха.

Свети Порфирий повтаряше това и то по-строго. Сваляше границата на юношеската възраст до 7-годишната възраст. Помня една майка, която отиде при стареца, пълна с тревога за децата си, които бяха започнали да влизат в предпубертета, тоест след 10-год. възраст, и започна да му казва:

– Децата ми, геронда, не идват вече с мен на църква!

Той я попита:

– На колко години са децата ти?

– На 10 и на 12.

– Край – ѝ казва. – Каквото си направила, си го направила. Сега децата ти ще разгърнат кърпата.

– Коя кърпа?

– Слушай, дъще! Душата на човека, когато се ражда, Светият Дух я влага в него. Вие, мъжете и жените, влагате единия семенната течност, и другият яйцеклетката, и се ражда телесният човек, психо-соматичния човек, но безсмъртната душа, която никога няма да умре, Светият Дух я влага. Затова и за да настъпи смърт, трябва душата да се отдели от тялото. . . Детето ти се оформя в часа на зачеването, през 9-те месеца на бременността, през периода на кърменето. Колкото можете удължете кърменето, ако е възможно и 2 години. Ценността на кърменето ще се види, когато детето навлезе в пубертета и след това. Ще чувства по-малко несигурност. Децата, които по някаква причина майката им не ги е кърмила, ще бъдат деца с несигурности, със страхове. Обратно, деца, които майка им ги е кърмила продължително, ще станат деца с чувство за самообладание. . . Децата трябва да възприемат картинни образи от средата, особено от родителите и околните, до 7-год. възраст. Тогава се възпълва човекът, който се нарича дете.

Затова, когато питаме за юношите, сякаш казваме какво ще правим в третата възраст. Според свети Порфирий, е необходим голям труд по време на бременността. Моментът на зачеването също е много важен. Неслучайно Църквата празнува зачатието и на Света Богородица и на св. Йоан Кръстител. Двата образeца за човеците. И казваше: „След 7-год. възраст детето започва да разгръща кърпата на душата си“. И вземаше една кърпичка, отваряше я малко и казваше: „На 10 годишна възраст родителят ще види част от кърпата, това ще бъде първата изненада за него, ще каже: ама аз ли създадох този син? Тази щерка? И след това, когато детето стане на 13-14 години, ще разтвори още повече кърпата, тогава ще е по-голяма изненадата на родителите, когато детето стане на 17 години, кърпата ще се отвори още повече, до 20-годишна възраст всичко ще е приключило. Синът и дъщерята ще ти покажат кои реално са“.

Хората му казваха: „Ние не знаехме тези виждания на Църквата!“ Мога да кажа, че много пъти Църквата не споделяше достатъчно тези неща с народа. Смяташе дори  за грях народът да ги слуша.

Какво ще правим? И светецът отговаряше, че е нужно покаяние на родителите за греховете, които са направили докато децата са били малки. Покаянието създава едно усещане, просветлява паметта, сърдечната памет и започваш да си спомняш неща, които си забравил. Започнеш да си припомняш в какво състояние си била през периода, в който си износвала дъщеря си или сина си. Карах се с мъжа ми? Биехме се някой път? Всичко това детето го съхранява и ще го прояви навън първо през пубертета, след това в юношеската възраст и още повече, когато започне да създава връзка. Тогава ще казваш: „Но синът ми не може да създаде трайна връзка с едно момиче!“ Да, но ти какво даде на това дете, каква връзка му показа през първите седем базисни години, в които то „пише“ върху кърпата на душата си?

Ако мислите, че ще дам практически съвети, това е опасно. И ако чуете психолози и психиатри и някои духовници, които генерализират нещата, това е малко опасно. Но думите на светците не са опасни. Покаянието на никого не е навредило. Колкото и грешки да сме направили в отглеждането на децата.

И така, през пубертета детето просто започва показва себе си и всъщност се открива нашата отговорност, постъпки и пропуски. Затова е добре да следим реакциите на детето ни и да се покайваме за това. Детето може да не ходи на църква, да не чете жития, да не слуша духовни беседи, но не трябва да му се правим на учители. Цялата игра, така казваше св. Порфирий, е до 7-годишна възраст, дотогава можем да повлияем пряко върху неговото формиране. След това трябва да въздействаме върху нашата душа и ума чрез покаянието. Като се покайваме за наши грехове, страсти, пропуски.

Св. Порфирий настояваше, че човек трябва да внимава в часа на зачеването, да се моли в онзи час, казваше. Трудно е, ще ми кажеш. Трудно е. Но Християнството и светостта не е за повърхностните. Той казваше майката да се моли в периода на кърменето, в периода на бременността да се избягват кавги и напрежение, защото тези неща се трупат в душата на детето и по-късно ще се проявяват. Повтаряше: „Без много играчки, създаваме консуматори! Една играчка на два месеца, след това ще му я вземеш и ще му дадеш друга. И когато ти иска повече, ще му казваш: нямаме пари! Или парите, които имаме, трябва да ги дадем и на тези, които нямат“.

Колко хубава педагогика! От един калугер. Тези неща няма да ни ги предаде някой в училище; това е наше дело. Дори и да поучим децата ни всичко това, което ви казах, ако връзката между мъжа и жената не е добра, това ще се яви в даден момент. Затова казвам на мнозина, които идват да се изповядват при нас. Вашият най-близък роднина не са децата ви, за жените това е мъжът ви, за мъжете – жена ви. Отглеждаш децата до определена възраст и след това те стават самостоятелни,  правят своя избор – в професията, в любовта и ти оставаш с мъжа си/жена си. Ако нямаш реална връзка в Иисуса Христа с жена си или мъжа си през всички тези години, не очаквай да децата ти и внуците ти да мислят за теб. Както ми каза един дядо:

– Аз живея, владико мой, за тези внучета!

Казах му:

– Ще отидеш в ада!

– Защо?

– На жена си кога ще ѝ обърнеш внимание? Не ѝ обърна когато бе булка, когато бе бременна, защото ти имаше работа, не ѝ обърна след това, когато децата отидоха на училище, защото имаше работа, нито след това ѝ обърна внимание! Бракът тайнство ли е или не е?

Много пъти голямата тревога за децата и юношите крият един провален брак. Простете ми, че го казвам, но след като ме поканихте, се забъркахте с мене. Ще ме изслушате. Крие се един провален, проблемен брак, липса на комуникация между мъжа и жената. Жената и мъжът, които понасят кръста на детераждането и възпитанието на децата, не питат, молят се, каят се за тяхното невежество, грехове и страсти. Никой не е направил всичко съвършено. Заедно се молят мъжът и жената и Светият Дух идва и променя децата по тайнствен и дивен начин. И казва Христос: „дето са двама или трима събрани в Мое име, там съм Аз посред тях“. Колко велики думи! С други думи, не сме сами, стига двамата да сме съединени в името на Христос. Знаете ли по-голямо съединение от това между съпрузите? И ви го казвам аз, калугерът.

Затова, ако искате да дадем един окончателен отговор на тези тежките въпроси за пубертета и децата, трябва най-накрая да спрем лицемерието. Имаме проблем с децата? Нещо не сме направили както трябва. И ако да искаме да погледнем по-дълбоко, нещо не върви добре във връзката на съпрузите. Оттук съпрузите трябва да намерят един духовник, който е искрен и не гали слуха и да ги насърчи към покаяние.

Виждаме чудесата на покаянието от страна на родителите и техните молитви. Защото покаянието не е психологически процес, а молитва и, подчертавам, коленопреклонна молитва – когато е за хора, които силно обичаме. Когато се молиш за децата си, нима е възможно да не коленичиш?

И нещо практично, отново от свети Порфирий. Той казва: „Искаш ли да създадеш добри деца? Когато са малки, спят в креватчета и тяхното его не се противи, се молете над тях и ги прекръствайте постоянно. И ако е възможно, прочетете и Акатиста към Света Богородица. Така енергията на Светия Дух и на Света Богородица ще премине към децата и те ще станат хранилище на енергията на Светия Дух. Това хранилище ще се отвори през техния пубертет и след това“.

Въпрос за телесната чистота и за преподаването ѝ в училищата

В миналото кипърското общество, въпреки че предците ни не ходили много на училища, знаели, че „ще предам детето ми чисто на неговия брак“, независимо дали е мъж или жена. Вярвали в силата на чистотата, на телесната чистота, където човек не приема демонични микроби от различни предбрачни връзки. Направих едно малко проучване. След 1940 г., когато англичаните привнесоха тяхното възпитание в кипърското училище, младите започнаха да спят заедно от първата нощ на годежа. Това бе първото подхлъзване, което кипърци направиха. В много села съществуваха по-строги нрави. Лека полека стигнахме до 60-те. Създадохме наша държава, слава Богу! Но горното явление придоби повсеместен характер. Малцина семейства запазиха възпитанието на телесната чистота. След 1974 г. дойдоха и бежанците (от Северен Кипър) и всеки донесе своя манталитет. След това дойде индустриализацията, по-късно и европеизацията и сега имаме разни законопроекти. Забележете как сатаната гради неговото „възпитание“. Сега самите депутати и в дясно, и в центъра, и в ляво са съгласни в едно – как да променим пола на детето от 15-годишна възраст. Право на хомосексуализъм, ти казва. Попита ли хомосексуалните, господин депутате, господин министре, които идват и се изповядват при нас, колко болка имат заради тази тяхна сексуална ориентация, която ти искаш да превърнеш в закон? Винаги са съществували хомосексуални. И свети Порфирий казваше: това е демон. Както има демонът на завистта и някои хора са завистливи. Друг човек е склонен към сребролюбие. Аз ви казвам, че демонът на сребролюбието е по-зъл от демоните на плътския живот. И когато заемаме някакво място в обществото, като аз и кметът, тогава идва и демонът на славолюбието. Виждате ли сега каква борба водят, за да бъдат избрани за депутати в европарламента?

Затова сигурно е наша грешка, че абсолютизираме плътските грехове и когато казваме грехове, да имаме предвид само плътските. Човекът, който има чистота в тялото си, е освободен от много демонични микроби. Може да се моли по-лесно в сърцето си и да се кае.

Тъй като днес възпитанието в телесна чистота отсъства напълно, за съжаление стихнахме до това окаяно положение в традиционния Кипър и Гърция да имаме цялото това плътолюбие, като пряка последица са многобройните разводи. Когато ходя в училище, учениците ми казват: „Ние искаме права вече не на предбрачни връзки – и ясно ми го заявяват – а на хомосексуални връзки!“ И не се срамуват да го кажат. Разбирате, че изчезна първата съпротива срещу греха: срамът. И когато това нещо стане гордост, разбирате, че плътският грях се омесва с духовния. Целият проблем на човека е когато приема своите страсти за гордост, тоест горд съм, че съм сръдлив, горд, съм, че съм ревнивец, разбирате ли каква трагедия е това?

Липсва възпитанието в телесна чистота. Казах го и на събратята: „Ние, архиереите, когато излязат такива законопроекти, изпращаме едно протестно писмо. Кой го  чете? Кой го слуша? Въпросът е възпитаваме ли хората в телесна чистота? Защо е добро тялото да има чистота?“ И имаме предвид не само отношения преди брака и хомосексуализма, а и в самия брак. Тези неща, които стават между двойката днес като интимни отношения, са всичко най-лошо, което може да покаже съвременният човек. След като някои свети хора казват, че следващата световна война ще стане заради плътските грехове, абортите и магиите. Така ми казаха. Където хората не се покайват, особено за плътските грехове в брака, защото така сквернят Тайнството Брак. Това са големи въпроси. Една игуменка в Крит ми каза, че епископите и свещениците, които ще говорят за тези неща, Бог ще им прости всички грехове. И аз от изгода говоря! (Смях). Ако ще да бъда и изопачен.

Това са неща, за които трябва да говорите с децата си, не чакайте училищата да го направят. Училищата ще правят това, което им каже Европа и Европа има план за новото (световно) безредие. Това е наше дело, на християните, които обичат тялото, това тяло, което Света Богородица заела на Христос. Затова настояваме, не защото имаме потиснати желания, както ми каза някой, а защото това тяло, повтарям, което имаме, е тялото, което Света Богородица заела на Христос, и ако искаме да имаме духовно преуспяване, трябва да владеем над плътските страсти.

превод: Константин Константинов