ПЦДОН

Начало Богословие
Богословие
Домостроителството на Св. Дух Е-мейл
Оценка на читателите: / 2
Слаба статияОтлична статия 
Написано от Владимир Лоски   
Неделя, 23 Юни 2013 17:00
"Мъжете, жените, децата са дълбоко разделени по отношение на раса, народ, език, начин на живот, труд, наука, звания, богатства... ­ и всички тях Църквата възсъздава в Духа. Върху всички тях тя запечатва образа на Божеството. Всички получават от нея единна неразрушима природа ­ природа, върху която не оказват влияние многобройните и дълбоки разлики между хората. С това всички се възвисяват и съединяват наистина вселенски."

Св. Максим Изповедник

Владимир ЛоскиЧесто даровете на Св. Дух се обозначават със седем имена от един текст на св. пророк Исаия (11:2-3): дух на премъдрост и разум, дух на съвет и крепост, дух на знание и благочестие, дух на страх Господен".

Светият Дух, източник на тези нетварни и безкрайни дарове, оставайки безименен и неоткрит, получава всички тези имена, които можем да отнесем към благодатта: "Целият изтръпвам, казва св. Григорий Богослов, когато си представям богатството от наименования...

продължава>
 
Ерес и католичност Е-мейл
Оценка на читателите: / 11
Слаба статияОтлична статия 
Написано от проф. Христос Янарас   
Сряда, 29 Май 2013 14:24
ЯнарасВ историята на Църквата терминът „православие” се появява, за да различи истината от ереста, само че и едното, и другото – както ереста, така и православието – не се съотнасят с някакви теоретични принципи, а със събитията от живота. Ереста е отделяне от църковната община на определена група, която се оказва, че не е свързана с местната Евхаристийна общност. Ереста представлява действителен отказ от църковния начин на битие, тоест от единението и общуването в любовта. Напротив, православието е истина на католичната Църква, която се разкрива и реализира във всяка местна Евхаристийна общност.
продължава>
 
Всички религии ли са еднакви? Е-мейл
Оценка на читателите: / 14
Слаба статияОтлична статия 
Написано от проф. протодякон Андрей Кураев   
Четвъртък, 23 Май 2013 14:50

Андрей КураевПристъпвайки към изучаването на историята на религиите, трябва да сме готови да направим едно, може би, неприятно откритие. Трябва да открием и да признаем, че религиите са действително и фундаментално различни. Когато всички наоколо твърдят, че всички религии са еднакви и че религиите са само различни пътища към една и съща Цел, че разликата между религиите е само в някои обреди, но всъщност всички учат на едно и също – тогава е необходима някаква самостоятелност на мисълта и яснота на зрението, за да се забележи, че модата така или иначе греши. Религиите са различни.

продължава>
 
Защо не се служат панихиди между Цветница и Томина Неделя? Е-мейл
Оценка на читателите: / 4
Слаба статияОтлична статия 
Написано от проф. Иван Желев   
Събота, 11 Май 2013 11:13
Иван ЖелевВ дните след Възкресение Христово мнозина свещеници у нас се смущават от липсата на елементарна църковна култура у номиналните християни по повод забраната за извършване на помен за починалите в периода между Цветница и Томина Неделя. Защо извършваме помени за починалите и защо има периоди, в които това не се разрешава от Православната църква? Може ли да се прави помен на починал човек ако не са минали 40 дни от смъртта му? Обяснява проф. Иван Желев:

Църквата ни учи да се молим за покойниците, защото вярваме, че можем да облекчим съдбата на душите им. Дори да не са минали 40 дена, или точно, защото не са минали тези дни, трябва особено силно и редовно да се молим.

продължава>
 
Най-последният враг, който ще бъде унищожен. Смъртта Е-мейл
Оценка на читателите: / 18
Слаба статияОтлична статия 
Написано от протопр. Александър Шмеман   
Събота, 27 Април 2013 07:56

Шмеман“А най-последен враг, който ще бъде унищожен, е смъртта” (1 Кор. 15:26). Това пише още в самата зора на християнството апостол Павел, обърнал се към Христа след яростно преследване, след страстна ненавист към християните. Говорих в предишната си беседа, че въпросът за смъртта, по-точно – недоумението на смъртта стои в самата сърцевина на човешкото съзнание и че в крайна сметка отношението на човека към живота - това, което наричаме негово светоусещане или мироглед, се определя от дълбочината на неговото отношение към смъртта. Говорих също, че съществуват основно два типа отношениe към нея – и двaтa са очевидно неудовлетворителни, и двaтa не дават уместен отговор.

продължава>
 
Нaционалност и Църква Е-мейл
Оценка на читателите: / 5
Слаба статияОтлична статия 
Написано от протопр. Йоан Майендорф   
Вторник, 26 Март 2013 20:02

MeyendorffИзточното Православие през цялата си история е било религия на народа. С използването на говоримия език в Литургията, със способността си да асимилира и развие различните култури, с водачите, които често поемат върху себе си отговорността за цели нации, Православието става неразделна част от националното съзнание на народите. Това важи за гърците, които олицетворяват Православието с елинизма, за руснаците, които имат своя ирационален месианизъм за "Святая Русь", за сърбите, които не правят разлика между православие и светосавие (духовното наследство на св. Сава).

продължава>
 
Пиетизмът: Моралното отчуждаване на спасението Е-мейл
Оценка на читателите: / 14
Слаба статияОтлична статия 
Написано от Христос Янарас   
Вторник, 05 Март 2013 15:00

Когато благочестието на Църквата се пренесе върху плоскостта на индивидуалната етика и се отдели от църковната истина, неизбежно се стига до размиване на границата между истината на спасението и илюзията за спасение, между Църква и ерес. Самата идея за ерес или схизма губи реален смисъл. Тя се свежда до абстрактни, понятни единствено за “експертите”, теоретични различия; до конфесионални тезиси, обсъждани на дискусии и конференции – без никакви допирни точки с човешкия живот.

продължава>
 
Защо жената не може да бъде свещеник? Е-мейл
Оценка на читателите: / 17
Слаба статияОтлична статия 
Написано от протопрезвитер Александър Шмеман   
Събота, 16 Февруари 2013 09:31

Сряда, 11 февруари 1976 г.

Защо жената не може да бъде свещеник? Имахме дълъг разговор вчера с Том (о. Томас Хопко  - бел. ред.), срещу когото, според слуховете, заради статията му в последния “Quarterly”[1] се опълчват и православни жени. Откакто тази буря (във връзка с англиканите) започна, мен все повече ме удивява не самата тема на спора, а онова, което се открива в него за богословието.
продължава>
 
<< Начало < Предишна 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Следваща > Край >>

Страница 9 от 12

Флуида ООД

© 2009-2018. Храм Свети цар Борис Варна. Всички права запазени.
Цялостно или частично възпроизвеждане на материали от сайта е разрешено единствено при коректно цитиране на източника, авторите и преводачите. Задължително е при използване на материали от този сайт в електронни издания да се поставя хиперлинк към оригиналната статия в sveticarboris.net. Благодарим за разбирането.