Варненска и Великопреславска св. митрополия

Флуида ООД

ПЦДОН

Начало Богословие
Богословие
Св. Йоан Златоуст и нашето време Е-мейл
Оценка на читателите: / 3
Слаба статияОтлична статия 
Написано от Ахейски митр. Атанасий (Хадзопуло)   
Понеделник, 13 Ноември 2017 06:05
 
митр. Атанасий Ахейски
Една от книгите, които прочетох през юношеските си години и ме впечатли, беше романизираната биография на свети Йоан Златоуст, написана от покойния вече о. Йоан Алексиу, може би най-добрата книга на този изявен клирик, писател и мой духовен отец, сред 55 други книги с различно религиозно съдържание, които той издаде. Помня, че онази част, която ме трогна особено, бяха страданията на светеца, когото днес честваме, по време на последното му изгнаничество и умишленото му подлагане на мъчения, които в крайна сметка го довели насилствено до края на живота му, така че със своята смърт да “освободи” от товара на присъствието си своите гонители – представители не само на светската, но и на духовната власт, която в лицето на Теофил Александрийски с интриги и машинации се опитала да го неутрализира.
продължава>
 
Що е благодат? Е-мейл
Оценка на читателите: / 11
Слаба статияОтлична статия 
Написано от прот. Игор Рябко   
Вторник, 07 Ноември 2017 15:15
grace

Една от Неделите през Великия пост е отредена на учението на св. Григорий Палама. За това учение може да се даде следната богословска дефиниция: Бог в Своята същност е непостижим, но е постижим в Своите нетварни (несъздадени) енергии, които са Самия Бог извън Същността Му. В това изречение е скрита същността на целия човешки живот, неговия таен смисъл. Това е било изразено от Св. Серафим Саровски с проста на пръв поглед формула: „Смисълът на човешкия живот е в придобиването на Св. Дух.” Нека се опитаме да разберем, какво се крие зад тази фраза и зад тази богословска формулировка.

продължава>
 
Възстановявяне на първосвещеническото, пророческото и царското служение на човека в Иисус Христос Е-мейл
Оценка на читателите: / 5
Слаба статияОтлична статия 
Написано от Виталий Чеботар   
Вторник, 12 Септември 2017 05:44

Христос АрхиерейЗа по-пълно изясняване на цялото дело на спасението, извършено от Господ Иисус Христос, то трябва да се разгледа от три страни, а именно: 

а) първосвещеническо служение на Господ;

б) пророческо служение; 

в) царско служение. 

Тези три страни се наричат трояко служение на Сина Божи. Общата черта на тези три служения на Иисус Христос е  това, че в Стария Завет призваните към всички тези служения се помазвали с елей и лицата, достойно провеждащи тези служения, били укрепвани със силата на Светия Дух.(1)

Според схемата на тройното служение на Иисус Христос Той е Изкупител по трояк начин - като Пророк, възвестил на всички люде истината и посочил правилната вяра и дейност; като Първосвещеник, принесъл Себе Си в жертва за примиряване на всички хора с Бога, и като Цар, проявил необходимото за нашето спасение могъщество.

продължава>
 
За църковната нова година и началото на индикта Е-мейл
Оценка на читателите: / 7
Слаба статияОтлична статия 
Написано от Дария Захариева   
Петък, 01 Септември 2017 05:25
индиктСъздателю на всички твари, поставил времена и години в Своя власт,
благослови по Твоята благост, Господи, венеца на годината,
като съхраняваш в мир царя и твоя град,
с молитвите на Богородица спаси нас.
Обитаващ висините, Царю Христе,
Творче и Създателю на всичко видимо и невидимо,
Който си сътворил дните и нощите, времената и годините,
благослови сега венеца на годините
и запази в мир православните християни и Твоите люде, Многомилостиви.
Създателю на всички твари, положил времена и години в Своя власт,
благослови по Твоята благост, Господи, венеца на годината
и, като съхраняваш в мир царя и твоя град,
с молитвите на Богородица спаси нас.
продължава>
 
Световните религии са творения на човека и не го спасяват Е-мейл
Оценка на читателите: / 10
Слаба статияОтлична статия 
Написано от Йоан Корнаракис   
Сряда, 30 Август 2017 17:54

езичествоКогато говорим за религиозно съзнание на нашия църковен живот, имаме предвид приковаването на вярващия във формализма. В абсолютизацията на външните форми, което води до пропускане на същността. Имаме предвид промяната на духовно-благодатния характер на свещените дела и действия в богослужебното пространство на Църквата, както на онези, които вярващият е длъжен да опази в личния си живот, в религиозни обекти, съгласно формалната практика на световните религии.

Световните религии са творения на човека и са лишени от духовен и сотириологичен характер. Те отговарят само на нуждата на човека да общува с едно стоящо над човешките сили същество. Боговете на тези религии се създават от проекциите на човешката психика върху нуждите на практическия живот във всекидневието.

продължава>
 
Тайната Вечеря и Светата Евхаристия Е-мейл
Оценка на читателите: / 10
Слаба статияОтлична статия 
Написано от Виталий Чеботар   
Петък, 11 Август 2017 11:32
Тайната вечеря

Един ден преди Спасителят да бъде предаден от Юда, Той наредил на двамата Си ученика да приготвят вечеря. Св. Петър и св. Йоан стриктно изпълнили молбата на своя Учител. „И когато се свечери Той седнал на трапезата с дванадесетте ученика... И когато ядели, Иисус взел хляба и като благословил, преломил го и, раздавайки на учениците, казал: “вземете, яжте: това е Моето тяло…” След това взел в ръцете Си чашата с виното, благословил го и им дал да пият, като казал: “пийте от нея всички; защото това е Моята кръв на новия завет, която за мнозина се пролива за опрощаване на грехове” като изпяха хвалебна песен излязоха на Елеонската планина” (Мат. 26:20, 26-28, 30).

продължава>
 
Без духовна борба се създава въображаема вяра Е-мейл
Оценка на читателите: / 14
Слаба статияОтлична статия 
Написано от Йоан Корнаракис   
Четвъртък, 03 Август 2017 05:27
spiritual struggle

Св. ап. Павел подчертава единството на цялостната духовна структура на Църквата и особено на нейното учение и живот като Тяло Христово, отбелязвайки, че „единството на духа (вярата) чрез връзките на мира” се постига, тъй като в Църквата „един е Бог и Отец на всички, Който е над всички, и чрез всички, и във всички нас” (Ефес 4:6).

При това тази картина за цялостната духовна структура на Църквата се формира при усилието на всеки вярващ да усвои опитно нейните отделни спасителни елементи и най-вече вярата.

продължава>
 
Брой и степени на ангелите Е-мейл
Оценка на читателите: / 15
Слаба статияОтлична статия 
Написано от Виталий Чеботар   
Сряда, 02 Август 2017 06:11

angelski saborУчението на Православната Църква за сътворението на ангелския свят е догматически формулирано в началния израз от Никео-Цариградския символ на вярата: “Вярваме в Единия Бог Отец, Вседържител, Творец на небето и земята, на всичко видимо и невидимо”. В този първи член е даден израз на църковното учение за появата на духовния свят (“небе” - “невидимото”) преди сътворяването на материалната действителност (“земя” – “видимо”).

Има се предвид цялостната творческа дейност на Бога, отразена предимно в свещените книги на Стария Завет. Именно в този контекст стои библейско-богословската тема за началото и развитието на ангелологичната идея, засвидетелствана в старозаветното и новозаветно Откровение.

продължава>
 
<< Начало < Предишна 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Следваща > Край >>

Страница 1 от 11

Флуида ООД

© 2009-2017. Храм Свети цар Борис Варна. Всички права запазени.
Цялостно или частично възпроизвеждане на материали от сайта е разрешено единствено при коректно цитиране на източника, авторите и преводачите. Задължително е при използване на материали от този сайт в електронни издания да се поставя хиперлинк към оригиналната статия в sveticarboris.net. Благодарим за разбирането.