Варненска и Великопреславска св. митрополия

Флуида ООД

Направете дарение, подкрепете дейностите ни:

Търсене в сайта

14.jpg

Популярни автори

ПЦДОН

Начало Беседи Православни гуру-духовници
Православни гуру-духовници Е-мейл
Оценка на читателите: / 9
Слаба статияОтлична статия 
Написано от епископ Порфирий Йегарски   
Петък, 12 Април 2013 09:35

Porfirije„Духовникът по никакъв начин не трябва да поставя себе си между вярващия и Бога“, казва Йегарският епископ Порфирий.

„Борейки се с изкушенията, вярващите се обръщат към своите духовници, свещеници, монаси. Но и самите те могат да попаднат под изкушениeтo да злоупотребят със своето звание и от духовни отци да се превърнат в тоталитарни духовни водачи, които търсят безпрекoсловно послушание.

Когато един такъв свещеник или монах направи себе си мерило и критерий вместо Бога , тогава ще доведе вярващия до постоянна зависимост от своята личност; когато започне да се намесва във всеки детайл на неговия живот и да му разпорежда колко ще спи, какво ще яде, как да живее, тогава той спира да бъде духовник и става гуру“, казва владика Порфирий.

„Вместо това, той трябва духовно да ръководи и да възпитава вярващия, но и в същото време да му бъде и баща, и приятел, и брат, някой който преди всичко има любов в отношенията със своите вярващи и своите духовни чеда; трябва да се опитва да подкрепя свободата на вярващия, за да може той вървейки към Христа да стане това, което е.

Духовникът трябва да упътва вярващите към Бога, а не да се опитва да упътва вярващите към себе си, довеждайки ги до напълно робска, подчинена връзка със своята личност, засенчвайки с това Христовия лик. Такива духовници имат манталитет на гуру и злоупотребяват с автентичната, здрава и искрена нужда на всеки човек за Бога, за мистичното, за метафизичното“, напомня владика Порфирий.

Гуруизмът беше една от ключовите теми и прояви, с които се занимаваха участниците в провелата се в началото на тази година Конференция на Междуправославните мрежи – инициатива за проучване на религиозните и деструктивни култове в Нови Сад, Сърбия, където един от лекторите беше и владика Порфирий.

„Православният гуруизъм“, както и самата поява на понятието „духовен тоталитаризъм“ въобще не са чужди и на другите църкви и религиозни общности, като те могат да привлекат към себе си онези, които са потърсили решение на своите проблеми в Църквата и християнството по магичен начин, но също и ония, които отворено и искрено пристъпват към вярата; може дори да откъснат от Църквата хора, които са срещнали такива духовници, които не проповядват същността на тяхната вяра.

Такива окултни групи, злоупотребявайки или възползвайки се от различните проблеми и изкушения на хората, предлагат лесни, бързи и успешни решения, като скриват своето истинско лице и се представят с лъжовен образ, за да помислят хората, че в такива организации те ще решат своите духовни и екзистенциални проблеми.

Православната църква действа против тези прояви в три насоки: най-напред със своята проповед се опитва да изнесе наяве истината за Евангелието, което има цел да изгради цялостно човека и да го превърне в свободна личност с перспектива за вечна свобода, след това с изучаване съдържанието на ученията и опасностите, които произлизат от такива групи и информирайки обществото за тях, за да знаят хората за какво става въпрос.

„Разбира се, Църквата действа и терапевтично, опитваме се да помогнем на жертвите или на семействата на жертвите, да се освободят от зависимостта към култовете и сектите и съвсем свободно и спокойно да се включат в духовния живот на Църквата“, напомни и митрополит Христофор.

Но именно третата насока може да бъде проблематична. „Рехабилитацията на жертвите на лъжливите пророци и други „божества на земята“ е много тежка и се нуждае от организирана работа на психиатри, психолози, социални работници, свещеници, та дори и адвокати“, каза проф. Александър Дворкин, един от най-известните руски активисти против култовете и сектите, директор на центъра „Св. Ириней Лионски“, който се занимава с такива прояви.

източник: preminportal.com.mk, превод: Мартин Димитров

Коментари (6)
  • bluba  - правопис
    Марто инсталирай си чекспел.Безпрекословно- безпрекусловно!
  • Marto
    изходих от корена "условие". коренът всъщност е "пряко на словото". P.S. - явно ще трябва да сложа и граматически спелър в коментарите, защото след обръщение се слага запетая. :wink:
  • Светослав  - За корена
    Не е коренът и "пряко на словото", ами е преко/срещу-словие", да приемеш нещо безпрекословно означава да не му противопоставиш ни едно слово, Мартине...
  • Marto
    това имах впредвид, бре, търсихме "о"-то, от къде идва, а не чистата семантика. "преко" на нещо е диалект, нашата книжовна форма е "пряко", при която "я" се трансформира в "е" - "въпреки" например.
  • Светослав
    И коренът на една дума, може да бъде само сричка, която указва на друга дум, от която новата се извежда, така например на словие коренът е слово, всичко останало са наставки, представки, окончание, няма как "преко словото" да е корен... Преко и прЯко са и двете граматически изправни форми в подобни конфигурации, няма там правило, по-скоро е според как се е съхранила формата в говоримия език, казваш "човекът е прям", но иначе "преминава", както казваш и "мляко", но продуктите са "млечни", пътят е пряк, но с определителен член става прЕкият, има тука и условие благозвучие, което не следва граматическа логика, още повече, че "я-товата" граница е плаваща.
  • Marto
    "без" и "преко-" са представки, ок. проблемът беше откъде идва "о"-то, нещо си идва от някъде - в случая от "пряко (на) словото". "преко" като самостоятелна дума не е в книжовната форма на българския език.
Коментирай
Your Contact Details:
Коментари:
:D:):(:0:shock::confused:8):lol::x:P:oops::cry:
:evil::twisted::roll::wink::!::?::idea::arrow:
Security
Please input the anti-spam code that you can read in the image.
 

Флуида ООД

© 2009-2017. Храм Свети цар Борис Варна. Всички права запазени.
Цялостно или частично възпроизвеждане на материали от сайта е разрешено единствено при коректно цитиране на източника, авторите и преводачите. Задължително е при използване на материали от този сайт в електронни издания да се поставя хиперлинк към оригиналната статия в sveticarboris.net. Благодарим за разбирането.