ПЦДОН

Начало Публицистика Православният фундаментализъм
Православният фундаментализъм Е-мейл
Оценка на читателите: / 19
Слаба статияОтлична статия 
Написано от проф. Джордж Демакопулос   
Понеделник, 13 Юни 2016 14:31
православие или смърт

Една от основите на православното християнство е дълбоката почит към великите Отци на Църквата, които не само са били пример за святост, но са били и най-големите интелектуалци на своето време. Писанията на мъже като св. Василий Велики, св. Григорий Богослов и св. Максим Изповедник са били и винаги ще бъдат основополагащи пътеводители за православния начин на живот и православно-християнската вяра.

Въпреки това е притеснителен фактът, че толкова много православни клирици и монаси през последните години направиха публични изявления, които отразяват един „фундаменталистки” подход към църковните Отци. И ако водачите на Православната църква не се обединят, за да отхвърлят това движение, цялата Православна църква е подложена на риск да бъде отвлечена от екстремисти.

По подобие на другите фундаменталистки движения, православният фундаментализъм свежда всички богословски учения до един ограничен дял от богословски аксиоми и след това измерва пригодността на всичко друго спрямо тях. Най-често това бива изявявано под формата на обвинения, че отделни лица, институции или цели клонове на Православната църква не покриват техния „самоделен” стандарт за православното учение. Например, когато Духовната академия на Волос наскоро се събра на международна конференция, за да изследва ролята на Отците в съвременната Църква, радикални опортюнисти от Гръцката църква обвиниха академията и епископа в ерес.

Ключовата интелектуална грешка на православния фундаментализъм се дължи на предпоставката, че Отците на Църквата са били съгласни по всички богословски и нравствени въпроси. Тази грешка без съмнение е свързана с друго еквивалентно на нея погрешно допускане, че православното богословие никога не се е променяло – ясно е, че то се е променяло, в противен случай не би имало необходимост Отците да изграждат съгласие помежду си на поредицата от Вселенски събори.

Както обаче наскоро бе установено от едно проучване върху фундаментализма, иронията се състои в това, че докато фундаменталистите твърдят, че защитават православно-християнската вяра от покварата на модернизма, то тяхната визия за православното християнство в своята същност е един твърде модернистичен феномен. С други думи – православието никога не е било това, което фундаменталистите твърдят, че представлява.

И наистина един внимателен прочит на християнската история и богословие изяснява, че някои от най-влиятелните светци на Църквата са имали несъгласия помежду си  - на моменти доста ожесточени. Св. Петър и св. Павел са били в противоречие спрямо обрязването. Св. Василий и св. Григорий Богослов са спорили относно най-добрия път за разпознаване божествеността на Светия Дух. И св. Йоан Дамаскин, който е живял в манастир на територията на Ислямския халифат, е изоставил химнографската традиция, която е съществула до тогава, за да развие нова такава, която да отговаря на нуждите на общността му.

Важно е да разберем, че православните фундаменталисти засилват своя тесногръд прочит на църковните Отци с допълнителни лъжи. Едно от най-често използваните твърдения е, че монашеските общности са били винаги пазител на православното учение. Други настояват пък, че Отците са били анти-интелектуалци. Трети изискват придържането на ученията на Отците да е съпроводено с отхвърлянето на всичко западно. Всяко едно от тези твърдения е очевидно погрешно поради специфични причини, но всички те са симптоматични за един идеологически маскарад, който се стреми да избяга от съвременния свят.

Коварната опасност, която идва от православните фундаменталисти е, че те замъгляват разликата между традицията и фундаментализма. Като превръща традицията в политическо оръжие, идеологът подмамва тези, които не са склонни да поставят под въпрос авторитета на своите религиозни водачи.

Във времена когато множество млади хора избират напълно да се откажат от своята религиозна обвързаност, навлизането на фундаменталистката идеология в енориите ще доведе до ситуация, при която нашите деца ще трябва да избират между религиозен екстремизъм или нищо.

Време е православните йерарси и останалите водачи да обявят нашироко, че скъпоценната значимост на църковните Отци не се основава върху робското придържане към фосилизиран набор от твърдения, използвани за само-реклама. Значимостта на Отците се основава върху тяхното искрено и всеотдайно търсене на Бога, както и върху стремежа им да Го споделят със света. Фундаменталисткият прочит както на Отците, така и на Библията никога не води към Бога – напротив той води единствено до идолопоклонство.

Проф. Джордж Е. Демакопулос е преподавател по историческо богословие, президент и съосновател на Центъра за православно-християнски изследвания към Университета Фордъм, САЩ.

източник: http://blogs.goarch.org/blog/-/blogs/orthodox-fundamentalism, превод: Мартин Димитров

 

Коментари (8)
  • Лъчезар Ангелов  - Съгласен съм с тази статия
    Гледам снимката и се чудя. После пак я гледам и пак се чудя. Чудно ми е как може да твърдиш, че си вярващ християнин, а да носиш фланелка със един от символите на смъртта-череп с кости! Освен това не ми харесва и надписа ,, Православие или смърт''. Няма такова нещо. Мисля, че Господ не се радва на насилствено покръстени християни. Аз също съм православен, но никой не заставям да бъде такъв. Понякога давам съвети на близки и приятели, но да облека такава фланелка и да превърна Православието в политическо знаме-никога! Дано тези младежи се осъзнаят и разберат, че Месията идва в Света не за политическа победа над враговете на Израиля, а за душевна такава.Важно е човек да победи духовно и да спаси душата си!
  • Жегарски
    :P провославие или смърт е много стар израз на това,че извън православието сме обречени на духовна смърт ... много точно е казано .. всеки има избор..интерпретацията на това изречение може да бъде всякъква,но иснината е една.
  • ПЕТЪР  - прозелитизъм в грозната му форма
    Някой да ми покаже , къде в библията се говори за Православие или Православна църква???Напротив, Христос се интерисува от Божията църква, от ХРИСТОВАТА ЦЪРКВА. Прпчетете следните цитати от Библията,и се опомнете;1 Коринтяни 1:2 до Божията църква, която е в Коринт, до осветените в Христа Исуса, призовани да бъдат светии, заедно с всички, които призовават на всяко място името на Исуса Христа, нашия Господ, Който е и техен и наш: 1 Коринтяни 10:32 Не ставайте съблазън ни на юдеи, ни на гърци, нито на Божията църква; 1 Коринтяни 11:22 Що! къщи ли нямате, гдето да ядете и пиете? Или презирате Божията църква и посрамяте тия, които нямат нищо? Що да ви кажа? Да ви похваля ли за това? Не ви похвалвам. 1 Коринтяни 15:9 Защото аз съм най-нищожният от апостолите, който не съм достоен и апостол да се нарека понеже гоних Божията църква, 2 Коринтяни 1:1 Павел, с Божията воля апостол Исус Христов, и брат Тимотей, до Божията църква, която е в Коринт, и до всичките светии, които са по цяла Ахаия: Галатяни 1:13 Защото сте чули за някогашната моя обхода в юдейската религия, как чрезмерно гонех Божията църква и я разорявах. 1 Тимотей 3:5 (защото ако човек не знае да управлява своя си дом, как ще се грижи за Божията църква?)
  • Marto
    Ами, покажете Вие първи къде в Библията се говори за Sola scriptura например?
  • Павел
    Кога вие протестантите ще се научите, че Иисус се пише с две "И". В цялата Библия се говори за Православие, но вие не искате да чуете.
  • Петър
    А ЗА ДА МИ ОБЕСНЯВАТЕ, КАК СЕ ПИШЕ ИСУС, ЯВНО ИЗОБЩО НЯМАТЕ ПОНЯТИЕ , ЗА ВИДОВЕ ПРЕВОДИ НА БЪЛГАРСКИ ИЛИ НА РУСКИ ИЛИ НА ЧЕРКОВНО СЛАВЯНСКИ... И Е СРАМНО ЧЕ НЕ СТЕ ЧЕЛИ БИБЛИЯТА, А ПЪК МИ ОБЕСНЯВАТЕ КАДЕ ПИШЕ ЗА Православие!!!!!! ЗА ПРАВОСЛАВИЕ НЕ ПИШЕ НИКАДЕ, НИКАДЕ НИКАДЕ!!! ВЗЕМЕТЕ ПА ПРОЧЕТЕТЕ МАЛКО ДА СЕ УВЕРИТЕ...
  • Петър  - tuk
    14 А ти постоянствувай в това, което си научил и за което си бил убеден, като знаеш от какви лица си се научил, 15 и че от детинство знаеш свещените писания, които могат да те направят мъдър за спасение чрез вяра в Христа Исуса. 16 Всичкото писание е боговдъхновено и полезно за поука, за изобличение, за поправление, за наставление в правдата; 17 за да бъде Божият човек усъвършенствуван, съвършено приготвен за всяко добро дело. 2тимотей,3. ОТКР.22.18 Аз свидетелствувам на всекиго, който слуша думите на пророчеството в тая книга: Ако някой притури на тях, Бог ще притури върху него язвите, написани в тая книга, 19 и, ако някой отнеме от думите на тая пророческа книга, Бог ще му отнеме дела от дървото на живота и от светия град, които са описани в тая книга. А ЗА ДА МИ ОБЕСНЯВАТЕ, КАК СЕ ПИШЕ ИСУС, ЯВНО ИЗОБЩО НЯМАТЕ ПОНЯТИЕ , ЗА ВИДОВЕ ПРЕВОДИ НА БЪЛГАРСКИ ИЛИ НА РУСКИ ИЛИ НА ЧЕРКОВНО СЛАВЯНСКИ... И Е СРАМНО ЧЕ НЕ СТЕ ЧЕЛИ БИБЛИЯТА, А ПЪК МИ ОБЕСНЯВАТЕ КАДЕ ПИШЕ ЗА Православие!!!!!! ЗА ПРАВОСЛАВИЕ НЕ ПИШЕ НИКАДЕ, НИКАДЕ НИКАДЕ!!! ВЗЕМЕТЕ ПА ПРОЧЕТЕТЕ МАЛКО ДА СЕ УВЕРИТЕ...
  • Ромеец  - @Петър
    А къде в Библията пише, че тя е ЕДИНСТВЕНОТО правило на вярата и че християните трябва да следват САМО и ЕДИНСТВЕНО това, което пише в Библията? Апропо, думите от 2 Тим. 3:14-17 се отнасят за Стария завет, а не за Новия, нито пък за цялата Библия. Ако не знаеш, да те светна. Думите от Откр. 22:18-19 също се отнасят за КОНКРЕТНАТА книга ("пророчеството в тая книга"), а не за цялата Библия, която през 1 век изобщо не е съществувала като една единствена книга. Божието слово трябва не само да се чете, но и да се разсъждава върху него. Иначе нещата стават папагалски...
Коментирай
Your Contact Details:
Коментари:
:D:):(:0:shock::confused:8):lol::x:P:oops::cry:
:evil::twisted::roll::wink::!::?::idea::arrow:
Security
Please input the anti-spam code that you can read in the image.
 

Флуида ООД

© 2009-2018. Храм Свети цар Борис Варна. Всички права запазени.
Цялостно или частично възпроизвеждане на материали от сайта е разрешено единствено при коректно цитиране на източника, авторите и преводачите. Задължително е при използване на материали от този сайт в електронни издания да се поставя хиперлинк към оригиналната статия в sveticarboris.net. Благодарим за разбирането.